22 Mayıs 2012 Salı

Matematikçi

TANIM

Matematikçi, akıl yürütme yoluyla, sayılar, fonksiyonlar ve geometrik şekillerle ifade edilen kavramların özelliklerini ve bunların arasındaki bağıntıları inceleyen ve bulguların teknolojiye uygulanması için yöntemler geliştiren kişidir.

GÖREVLER

  • Cebir, geometri, sayılar teorisi gibi konular üzerinde araştırmalar yapar,
  • Olasılık, hipotez testleri ve varyans gibi  matematik teorilerini hesaplara uygular ve  geliştirme çalışmaları yapar,
  • Bilimsel araştırmalar, mühendislik projeleri, askeri planlama, elektronik veri işleme ve  idari karar verme gibi konularda matematiksel ilke ve teknikleri uygular,
  • Araştırma, geliştirme, üretim, lojistik ve diğer fonksiyonel alanlardaki belirli sorunların çözümünde matematik ilke ve tekniklerini uygular,
  • İşletme idaresi, uzay bilimi, atom enerjisi,elektrik, elektronik gibi alanlarda matematik yöntemlerini uygular,
  • Bilgisayar sistemlerini inceleyerek işlemlerin düzenli ve sağlıklı bir şekilde yürütülebilmesi için çalışmalar yapar.

KULLANILAN ALET VE MALZEMELER

  • Bilgisayar ve bilgisayar programları,
  • Hesap makinesi,
  • Büro ile ilgili çeşitli araç, gereç vb.

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Matematikçi olmak isteyenlerin;
  • Üst düzeyde bir genel ve sayısal düşünme yeteneğine sahip,
  • Soyut kavramlarla uğraşmaktan ve derinliğine araştırma yapmaktan hoşlanan kimseler olmaları gerekir.

Yaratıcılık meslekte ilerlemeyi kolaylaştıran bir özelliktir.

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Matematikçiler bürolarda çalışırlar ve görev yaparken birinci derecede verilerle uğraşırlar. Çalışma alanı geniş bir meslek olduğu için çalışılan işyerlerinin özelliğine göre üniversitede bilim adamlarıyla (fizikçi, istatistikçi), meslektaşlarıyla, öğrencilerle, kamu işyerlerinde yöneticilerle, bilgi işlem merkezlerinde sistem çözümleyicileri, bilgisayar programcıları ve operatörleriyle, araştırma konusuyla ilgili meslek sahipleriyle (mühendisler, ekonomistler, hukukçu, sağlıkçı.) iletişimde bulunurlar.

MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER

Meslek eğitimi  Fen Fakülteleri ile Fen-Edebiyat Fakültelerinin Matematik bölümlerinde verilmektedir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER

  • Matematik.

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

  • Mesleğin eğitimine girebilmek için,
  • Lise veya dengi okul mezunu olmak,
  • Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı ’nda (LYS) “Matematik “ lisans programı için yeterli “MF-1” puan almak.
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda “Matematik” lisans programı ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.

Bu yüksek öğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Fen, Fen Bilimleri, Klasik Fen, Matematik, Tabii Bilimler alanlarından mezun iseler,
Bu yüksek öğrenim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Fen,Fen Bilimleri, Klasik Fen,Matematik, Tabii Bilimler ve Türkçe-Matematik alanlarından mezun iseler, YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) sonucunda diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler.

Ancak kendi alan/ kol/bölümlerin dışında bir yüksek öğrenim programını tercih eden adayların yerleşme şansı azalmaktadır.

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

  • Meslek eğitiminin süresi  4 yıldır. Hazırlık sınıfı (Yabancı Dil) bulunan üniversitelerde bu süre 5 yıla çıkmaktadır.
  • Bazı üniversitelerde (ODTÜ, Boğaziçi) matematik bölümü lisans programından başka, diğer bölümlerin, üstün başarılı öğrencileri için Matematik Çift Anadolu Programı (MÇAP) uygulanmaktadır. Bu uygulamada öğrenciler matematik bölümünce belirlenen zorunlu ve seçmeli derslerden  oluşan MÇAP programını tamamlayıp, hem kendi diplomalarını hem de matematik lisans diplomalarını almaya hak kazanmaktadırlar.

  • Bu bölümde öğrencilerin matematiğin her alanında yeterince bilgiye sahip olmasının yanında matematiksel düşünce biçimini kavraması da sağlanır. Bu amaçla Analiz, Analitik Geometri, Fizik, Soyut Matematik, Cebir, Diferansiyel Denklemler, Soyut Cebir, Sayılar Teorisi, Nümerik Analiz, Reel Analiz ve      Kompleks Fonksiyonlar gibi dersler okutulur.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

Matematik bölümünden mezun olanlara "Lisans Diploması ve Matematikçi" unvanı verilir.

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Bankalarda, araştırma laboratuarlarında, endüstrideki teknik bürolarda, çeşitli kamu kuruluşlarında (Devlet Su İşleri-Devlet İstatistik Enstitüsü-Devlet Demir Yolları-Türkiye Kömür İşletmeleri-Türkiye Elektrik Dağıtım AŞ.-Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu, Karayolları, Tapu Kadastro gibi) çalışabilirler. Öğretmenlik sertifikası alanlar Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda,özel dershanelerde matematik alanında öğretmenlik yapabilirler. (Bakınız matematik öğretmenliği).

Matematik günlük yaşantı ve bir çok bilim dalıyla iç içedir. Teknolojik gelişme ile birlikte Mühendislik, Tıp, Sosyal Bilimler, Psikoloji, Biyoloji, Ekonomi, Demografi, Pazarlama, Uzay ve daha bir çok konuda matematik bilgisine ve matematikçiye duyulan ihtiyaç artacaktır.

Matematik eğitimi, bilgisayar alanında çalışabilmek için gerekli olan bilgi ve beceriyi kazandırdığından, bu sektörün gelişmesiyle birlikte matematikçi olanların da istihdamı kolaylaşacaktır.

Gelecekte Meslekte Görülebilecek Değişiklikler:

  • Matematik bütün bilimlerin ortak dilidir ve çağlar boyu insanlık kültürünün ve özellikle pozitif bilimlerin temelini oluşturmuştur,
  • Endüstri, mühendislik, askeriye, elektrifikasyon, uzay, tıp gibi çeşitli alanlarda matematikten, dolaylı ya da dolaysız olarak yararlanılmaktadır.
  • Temel ve uygulamalı bilimlerde hatta sosyal bilimlerin her dalında önemi sürekli olarak artan matematik, çağımızda kendi içinde de büyük gelişmeler yaşamış ve buna paralel olarak bir çok alt dallara ayrılmıştır.
  • Bilim adamları 20. yüzyıldaki başarılarını 21. yüzyılda da devam ettirebilmek için matematiğe daha fazla önem vermek gerektiğine inanmışlar ve matematikle ilgili çalışmalarını yoğunlaştırmışlardır.

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE

  • Meslek eğitimi süresince kazanç yoktur. Bilkent ve Koç Üniversitelerinin Matematik (Burslu) Bölümünü kazanan öğrencilere burs verilmektedir.
  • Eğitim sırasında öğrenciler Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğü'nün verdiği öğrenim ve harç kredisinden yararlanabilirler.

EĞİTİM SONRASI

  • Eğitim sonrası kazanç, çalışılan işyerinin özelliğine göre değişmektedir. Matematikçilere teknik hizmet sınıfının faydalandığı maaş ve tazminatlar verilir,
  • Özel işyerlerinde ise ücret başarı ve tecrübeye göre değişmektedir.

MESLEKTE İLERLEME

  • Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans programını veya MEB ve YÖK işbirliği ile açılan Pedagojik Formasyon programını başarı ile bitirenler matematik öğretmeni olarak atanabilirler.
  • Yüksek lisans ve doktora yapanlar üniversitelerde öğretim üyesi olarak,
  • Bankalarda, hesap uzmanı olarak çalışabilirler.
  • Matematik eğitimi, bilgisayar alanında çalışabilmek için gerekli temel bilgi ve beceriyi kazandırdığından, çeşitli kamu ve özel kuruluşların bilgi işlem merkezlerinde bilgisayar programcısı, sistem çözümleyicisi ve sistem operatörü olarak çalışabilirler.
  • Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans, doktora yapabilir, araştırma görevlisi olabilir ve akademik kariyer yapabilirler.
  • Tez çalışması yürütülen ana alanlardan bazıları cebir, analiz, kompleks analiz, geometri, topoloji, adi diferansiyel, denklemler ve nümerik analizdir. Bu bölümlerden birinde yüksek lisans eğitimiyle uzmanlaşmak mümkündür.
  • Çeşitli kamu ve özel işyerlerinde çalışanlar, gösterdikleri başarıya göre yönetici düzeyine yükselebilirler.

EK BİLGİLER
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI

  • Meslek elemanları
  • Matematik Dünyası Dergileri,
  • 2010 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu,
  • 2008 Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,
  • Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim  Önlisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine  Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
  • ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000,
  • Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar
  • Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar(12.07.2004 tarih ve 119 sayılı kurul  kararı)   ve bu kararda değişiklik yapılan  12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararı,

DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER

  • İlgili eğitim kurumları,
  • Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
  • Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
  • Ulusal Meslek Bilgi Sistemi  http://mbs.meb.gov.tr/
Bu yazıyı beğendiniz mi?

Yeni yazılar e-mail adresinize gelsin!

Takip Edin!

0 yorum:

Yorum Gönder